Ridgymnasium - vad kostar det, hur funkar det?

När jag för ett år sen var i gymnasie väljar tankar var det 1000 frågor som fanns i mitt huvud. Jag velade hur mycket som helst mellan Strömsholm - Real, och faktiskt valde jag Real först. Men efter att jag hade varit på ridprovet på Ströms var jag totalt fast, jag kända att det fanns inget annat val än att jag skulle gå här. Det blev 1000 fråger igen, både praktiskt och teoretiskt. Men efter en hel del velande valde jag under omvalsperioden om till Strömsholm som första val och Real som sista, som andra val hade jag Ekonomi och nu i efterhand är jag väldigt glad över att jag inte går där.
 
Men de här frågorna, som jag googlade på och man kunde inte få svar någon stans. Bara halvflummiga svar mellan tummen och pekfingret, vilket inte var vad jag behövde just då. Jag behövde svar på hur det funkar, vad kostar det och vad gör man. Därför tänkte jag skriva ihop ett inlägg som jag tror hade hjälp mig otroligt mycket för ett år sedan. Och om jag nu skulle ha några läsare i ridgymnasietankar hoppas jag att dethär kan hjälpa!
 
 
Vad kostar det att bo på ridgymnasium (alltså internat/elevhem)?
På strömsholm ser det just nu ut såhär för mig:
3900kr för boende inklusive lunch + middag 4dgr/vecka.
Utöver detta läggs mat till, vilket är väldigt beroende på om man sparar eller slösar. De första veckorna gick det åt otroligt mycket pengar på mat, men nu har det ordnat upp sig och jag klarar mig lätt på 200kr/vecka. Men om man räknar med god marginal så låt säga 1800kr. Totalt per månad blir det då 5700kr. 
 
Hur ser en vanlig dag ut när ni har stalldag?
En typisk måndag ser ut såhär för oss:
Har man morgon stalltjänst börjar vi 6.55, den slutar senast 8 och har direkt efter det ridlära i lektions salarna i röda ridhuset. Därefter har morgongruppena ridning och eventuellt 12 bytet. Det innebär att vi byter hage på hästarna, de går alltså 2 timmars pass eftersom strömsholm tyvärr har lite dåligt med hagar. Har man eftermiddagen den dagen så har man alltid något vid lunch, så antingen lunchfodring eller 12 bytet. Efter hagbyte/lunchfodring äter vi lunch och har sedan naturbruk/djuren i naturbruket. Därefter slutar dagen och em gruppen går och har sin eftermiddags stalltjänst. 
 
Vad gör ni när ni har slutat skolan?
Ja, en hel del händer faktiskt efter skolan. Det är en av anledningen till att det är så otroligt kul att bo på internat, man är alltid omringad av kompisar och det går alldrig en dag utan att vi har tråkigt. Men oftast så bakar vi, kollar på TV eller sitter på någons rum och bara pratar. De som har häst på skolan är självklart där och tar hand om den ( om man inte tar det på dagen, ibland har vi så bra håltimmar att man hinner rida på morgonen innan lektionerna. Eller så gör man som Hanna och jag gjorde förut och rider 6 på morgonen. Det var verkligen otroligt skönt!). Men man har aldrig en tråkig stund på internat, det kan snarare vara svårare att få en lugn stund ensam på sitt rum. Det kommer nästan alltid någon och knackar på och undrar vart man är ;)
 
 
 
Är lärarna/personalen bra?
Ja herre gud ja! Ridlärarna är verkligen super bra, har lärt mig så otroligt mycket redan på 5 månader. Lärarna i våra huvudämnen finns det en hel del delade åsikter om, de kanske inte är så jätte bra men det finns några som är riktigt bra av dom. Men förhoppningsvis får vi nya lärare (i matte, biologi, engelska osv) till HT-14 när Strömsholm blir en friskola(?). De lärare/personal som vi har på ridlektionerna/natrurbruk/stallarbete är riktigt bra!!
 
Hur funkade ridprovet? Är det något att vara nervös över?
Man kommer till strömsholm på kvällen innan provet och träffar där Jennifer och husmor. På kvällen satt vi och pratade, först med husmor + en i 3an och därefter satt vi själva och pratade. På mitt ridprov träffade jag Eve, Carro och Moa, kan säga att det var riktigt skönt att ha någon att hänga med. Hanna var även på mitt ridprov, men vi pratade dock inte så mycket, för mig var hon tjejen fårn Åland i de röda ridbyxorna och för henne var jag tjejen i den vita tröjan med den bra sitsen (lol). Men på ridprovet är det kul om man tar kontakt med några och håller den kontakten sen. Sedan får man hoppas på att alla kommer in och sedan känner någon det första dagen!
Men på morgonen så hade vi morgonstalltjänst med ettorna, därefter frukost och sedan ridning. Själva ridningen skedde i Röda Ridhuset med Ingrid som ridlärare, Jennifer och Agneta satt och bedömde oss. Ridningen innehöll skritt, trav och galopp på både böjda och raka spår. Efter ca 30min fick vi byta häst och göra ungefär samma sak igen. När ridningen var vi klar gick vi tillbaka till stallet, borstade, smörjde och sedan var det lunch. Därefter hade vi information på knytpunkten med ett litet teoretiskt prov, sedan avslutades dagen med rundvandring på elevboendena. 
Jag skulle inte säga att det är något att vara nervös över, något som de ettorna vi träffade sa var;
-Ändra inte på någonting i sista minuten, rid som ni brukar så kommer det bra!
Så nej, var inte nervös och rid bara som vanligt(kanske inte alltid lätt att genomföra, men försök)
 
Vad behövs när när man har kommit in, i matväg och saker till rummet?
Detta var nog en av de svåraste sakerna haha. Tänk det som du äter till frukost, plus mat som du kan äta mellan/efter lektionerna samt man du kan laga på helgen. Första veckan hade jag bara frukost saker och det räcker ju inte på långa vägar. Så därefter köpte jag baksaker (mjöl, kakao osv), bas mat ( pasta, ris , kykling) osv. Något som är rikigt gott + nyttigt är frukt. Jag har nästan alltid bananer, oftast på mitt rum då det är bäst temperatur där, och mandariner. 
Till rummet hade jag knappt med mig någonting,  hade med mig någon enstaka tavla, prydnadskuddar och handukar typ. Men efter första veckan åkte vi till Ikea och köpte tvättkorg, badrumsmatta, vanlig matta, gardiner, dusch draperi osv för att göra rummet mer personligt. När jag hade gjort mitt rum mer personligt och mysigt (satte exempelvis upp ljusslingor i taket) trivdes jag så bra! Så jag skulle säga;
Ta med saker till rummet som gör att du trivs, en matta gör väldigt stor skillnad och gör rummet så mycket mysigare. Något som jag saknade innan var en ordentilg lista på vad som finns i rummet, det fanns en liten småluddig beskrivning. Men detta finns (iaf på Västra Plugghästen): 
 Säng m överkast( dock ljusgrönt..), täcke + kudde, sängbord
Skrivbord, skrivbords stol + sopkorg
Byrå
 2 garderober + några galjar
Duschdraperi
 Toaborste
Städsaker, toapapper och plastpåsar finns i städskrubben.
Ungefär det är det som finns på våra rum, iallfall på Västra Plugghästen där jag bor! Utöver detta är det väldigt skönt att ha med sig en moppe ( om man har en dvs), kan säga att det underlättar en hel del vid handling.
 
Var det jobbigt att flytta hemifrån redan vid 16 års ålder?
Jag tycker faktiskt inte det. Man växer otroligt mycket som människa, jag menar man får ju verkligen ta ansvar för sig själv! Saker som kan vara bra att lära sig innan man flyttar är :
- Hur en diskmaskin funkar
- Hur man sätter igång en tvättmaskin/torktumlare
- Ta reda på disk direkt efter sig
- Handla
- Försöka vara på bra humör även om man har en dålig dag, kan säga att det drar ner hela stämningen i huset om någon kommer ner på morgonen och är sur. 
 
Var det värt att flytta och trivs du?
Ja helt klart, man får så otroligt mycket erfarenheter, vänner och kunskap. Har du chansen , sumpa den inte och sök till Strömsholm!
 
Ja, detta var ungefär de saker som jag hade velat veta. Men kom ihåg att detta är ifrån mitt perspektiv, alla elevboenden/skolor ser inte likadana ut. 
Hoppas verkligen att detta har hjälp några på traven att söka till Strömsholm, jag lovar, du kommer inte att ångra dig!
 Röda stallet, där vi oftast håller till!
Mitt rum, som jag nu har möblerat om. (dock är blommorna döda nu, men jag menar, hur lätt är det att ta hand om blommor? ;))
 
Eve, Carro, Moa & Jag. Det var vi som träffades under ridprovet och höll kontakten enda fram tills vi började!
 
 


Kommentarer
Ebba

Tack Ida! Det här hjälpte mig så otroligt mycket och om några dagar har jag förmodligen registrerat strömsholms ridgymnasium som mitt första val!!

jag går ett naturbruks gymnasie med häst inriktning(1 året), trivs sjukt bra. Det ända är att allt på häst är så grundläggande så det blir tråkigt! Vi har inte gjort annat är ridit dressyr och övat på sitsen i 1 halv år och kommer inte få börja hoppa på ett tag och sen är hästarna inte dom roligaste utan dom vet vad som gäller vilket är sjuk tråkigt, jag har funderat på att byta men vet inte! Vad tycker du? är det värt att ta upp pratet med mamma och pappa?? Kan man byta eller så till strömsholm nu? eller måste men vänta till 2an?

Svar: Hej! Vi har också tränat på det grundläggande hela terminen, vilket är både roligt och nyttig. Vi har otroligt bra ridlärare och vi har ridning 3 dagar/veck, de gör alltid ridlektionerna intressanta och lärorika. I början av året fick vi även hoppa ute i terrängen vilket är riktigt kul! Om du har chansen, byt! Du kan ju alltid ta diskutionen med dina föräldrar och se vad de tycker, vi har haft flera som har kommit in nu i efterhand. Tror att det är störta chans att komma in om man redan har gått på ett naturbruksgymnasium :)
Ida Dagson

Filippa

hej tack så mycket ska dock börja nian först så nästa år men jag har länge tänkt på en sak och det är hur höga betyg behöver man ha?
Snälla svara så firt som möjligt i antingen ett inlägg eller här?

Svar: Jag hade 270 poäng totalt( de flesta C med några A & B), om man sedan klarar ridprovet läggs det till poäng. Man får 60 extra poäng för MVG, 30 extra för VG och 0 för G. Så totalt hade jag 330 poäng, mamma ringde till Jennifer och kollade vilken plats jag låg på inför antagningen i juli, då låg jag på en 2a plats!
Ida Dagson

tack för svar, det som är lite långtråkigt på min skola är att det är flera i klassen som inte ens rört en häst innan de började och där av har teorin vart sånt jag pratade om för flera år sen och ridingen har jag inte lärt min speciellt mycket och vi kommer inte få hoppa i terrängen för en vårterminen i 2an eller 3an.
Jag ska nog ta upp det med dom!:) Det värkar vara en sjukt bra skola!

Svar: Det är precis det som är så bra med Ströms, eftersom det är ridprov måste man bli godkänd för att ens komma in. Det var en av de anledningarna varför jag inte valde Real, eftersom där kan vem som helt komma in som "helt plötsligt blivit intresserad av hästar och eventuellt vill börja rida" :)
Gör så, hoppas du kommer in! :)
Ida Dagson

jo en fråga till, jag har för mig att jag läst någon stans att man bara får ha med sog stor häst och inte ponny, stämmer detta eller ät det bara något jag fått för mig?

Svar: Man får bara ha med storhäst i utbildningen, men man får självklart ha med ponny utanför utbildningen. Jag hade min ponny med mig några månader, då stod jag uppstallad i ett stall på anläggningen :)
Ida Dagson

Anonym

Hade du inte kunnat lägga upp en bild på ert schema?

Svar: Här kan du gå in och kolla på vårat schema :)http://www.novasoftware.se/WebViewer/(S(piquzlqq3s2ax5jqy42k3f55))/design1.aspx?schoolid=97500&code=244913Klicka i på välj typ : Klass På välj ID : G1:)
Ida Dagson

Anonym

Okej, min fråga är.
Om man vill tävla, finns det någon som har möjlighet att köra eller måste man ha föräldrar eller ngn egen närstående som kan köra? Kan skolan på något sätt fixa det?
Oklart kanske men hoppas du förstår ;) kram

Svar: Förälder/vårdnadshavare måste köra, skolan ställer inte upp med den hjälpen :)
Ida Dagson

Hej! Skulle du kunna förklara hur en vanlig dag ser ut för dig? Har dom hästar man får låna där eller måste man ha med sig egen? När jag kollade på erat schema såg det väldigt "intensivt" ut, Känner man att man inte orkar på dagarna eller ser det bara jobbigt ut när man läser erat schema haha? :)

Svar: Vårat schema ser väldigt intensivt ut, vi har inte riktigt alla lektioner som står på schemat utan har ofta halvklass. Jag tycker inte alls att det är stressigt :) Skolan har ca 40egna skolhästar (som står i Röda & Norra) som man rider, detta är inga "vanliga ridskolehästar" utan de har oftast gått med på Hippologen innan och är väldigt bra utbildade. :)
Ida Dagson

Om man vill tävla, finns det ngt skolan kan engagera sig i. Såsom körning till tävlingsplats, eller måste man ordna det på egen hand?

Svar: Det måste man ordna själv :)
Ida Dagson

Emelie

Hejsan, dom flesta vet säkert redan detta men jag undrar om man är tvungen att ta med sin en egen storhäst dit?. Om man tex endast äger en ponny osv.. Eller inte har en häst alls för tillfället.

Svar: Man behöver inte ha med sig en häst över huvud taget, men om man vill kan man ta med häst antingen i utbildningen eller utanför. Ponny kan man också ta med utanför utbildningen :)
Ida Dagson

Emelie

Hejsan, dom flesta vet säkert redan detta men jag undrar om man är tvungen att ta med sin en egen storhäst dit?. Om man tex endast äger en ponny osv.. Eller inte har en häst alls för tillfället.

Svar: Hej! Storhäst får man ha med i utbildningen och ponny kan man ha med som står uppstallad på anläggningen. Alltså privat :)
Ida Dagson

Hej!
Vad ska du göra när du gått ut gymnasiet?
Är det högskoleförberedande eller bara yrkesförberedande? :) Och vilka yrken kan man välja på? :)

Och till sist om man inte har en egen häst, får man inte tävla alls då? :)

Svar: Hej! För mig varierar det från dag till dag. Allt ifrån Stallförman, beridare, hästskötare till vanligt kontors jobb har jag funderat på. Man kan i tvåan välja till grundläggande högskolebehörighet :)
Nej det får man inte förrän i trean då man har möjlighet att tävla med skolhästarna .
Ida Dagson

Paula

Tack Ida :) Det här hjälpte mig så otroligt mycket. Jag bor dock i Finland, men har funderat över dethär mycket, så det var verkligen till hjälp!

Svar: Vi har 2 stycken som kommer ifrån Norge och en från Åland. Så det funkar att komma långt ifrån och går här :)
Ida Dagson

Hade gärna gått på strömsholm men det blev carlforsska i Västerås istället... Tror aldrig jag hade fått bo på Strömsholm för mamma speciellt inte när man bor så pass nära som jag gör. Älskar att vara på strömsholm annars även om jag inte rider där, härligt att bara gå runt och kolla, fika och umgås! :)

hur mycket betygspoäng behöver man för att kunna söka??

Svar: Tror det lägsta låg på 190 poäng och medelvärdet var 245 :) inte helt säker dock!
Ida Dagson

» Peggy

Jag ska faktiskt söka till strömsholm! :D Har varit på öppet hus 2ggr och även varit med en klass en dag, så kul!
Men hur är det teoretiska provet? :)

Svar: Hej! Vad kul, det teoretiska provet var inte så speciellt svårt. Var mest grund grejer som alla vet, ex ridvägar och ryttarens alla hjälper :)
Ida Dagson

Olivia

Om man har med egen häst/ponny, hur mycket kostar det och måste man själv stå för kostnader för spån, hö, kraft?

Svar: I utbildningen?
Men när jag stog i Gäst stallet (en av stallen som ägs av strömsholm) så kostar det ca 3700kr. Då ingick det 2spånbalar/vecka, fri tillgång till höselage och krafft grund/betfor/havre. Men jag kan tänka mig att det är ungefär samma i de flesta stallet som ägs av Strömsholm. Men det finns ju flera privat stall på Ströms/i närområdet och där vet jag inte vad det kostar/vad det ingår. Om man har med häst i utbildningar kostar det just nu 1750kr :)
Ida Dagson

» Madde

Hej, grymt bra inlägg!! Kan inte du skriva ett inlägg där du berätta kortfattat om de olika ämnena!? Skulle vara skönt att få veta lite tills jag ska söka nästa år! Kram

Svar: Hej!Vi har just nu 4 gymnasie gemensamma ämnen (matte, sv, eng & biologi). De är precis samma som man gjorde på högstadiet, bara snäppet svårare.
De ämnen som är speciella för Strömsholm/naturbruk är
Ridlära - här lär vi oss allt ifrån avståndet mellan hinder till grundhjälperna och utbildningsskalan.
Naturbruk - Kursen handlar om det mesta som har med just naturbruk att göra, allt från brandsäkerhet till ergonomi har vi jobbat med. I denna kursen ingår även stalltjänsterna och hur man arbetar i stallet.
Djuren i Naturbruket - Denna kursen har vi precis börjat med, men just nu håller vi på med en uppgift om olika djurslag. Kan inte riktigt uttala mig om denna än eftersom vi bara haft 2 lektioner ;)
Ridningen - På strömsholm rider vi ju 3 dgr/vecka och vi får även bedömning i detta. Vet dock inte riktigt vad de bedömer på, men kan tänka mig att det är på hur mycket man är villig att utvecklas och om man tar tag i problemen man har (för nästan alla har något i sin ridning som behöver ändras på).
Ungefär det är väl det som vi har just nu :) Fråga igen om du vill ha en bättre beskrivning:)))
Ida Dagson

» Elin

Hej!! Jätte bra inlägg, det var verkligen till hjälp. Går nu i 9:an och funderar mycket på att gå på Strömsholm och bo på elevhemmet. Dock så har jag nyss köpt en ny ponny, hade innan en lite c ponny och nu köpt d ponny, jag är väldigt liten så stor häst kändes inte aktuellt att köpa än. Men får man inte ha med ponny i utbildningen, känns väldigt jobbigt om jag ska behöva ha min egen häst som jag också behöver rida och ha uppstäld där... Och ridproverna, gör man det på sin egen häst(ponny för mig) eller på deras hästar?
Känns inte som att jag vill sälja min ponny redan heller och köpa storhäst...

Svar: Hej! förlåt för jätte sent svar :)Det är inte så jobbigt som man kan tro att ha med egen häst utanför skolan, för det mesta hinner man med hästen mellan lektioner eftersom det är så nära till allting här. Ridprovet gör man på skolans hästar :)
Ida Dagson

Johanna

Hej!
Sover man över kvällen innan ridprovet?
Rider alla samma två hästar?
Är ridprovet uppdelat på flera dagar eller rider alla ridprovet samma dag?
Är det många som har ponny?
Jag har hört att man blir som en familj på internatet, men finns det Nån som känner sig utanför?

Hoppas du fortfarande svarar på frågor! :)

Svar: HEJ!På vårat ridprov gjorde vi det, nu är det dock ändrat så man är bara här över dagen utan stalltjänster.
Nej
Ja, det brukar sträcka sig över 4-5 dagar
Ja det är flera som har ponny vid sidan om :)
Ja det blir man verkligen, alla blir tajta och man hittar snabbt sina vänner. Visst kan det alltid bli att någon känner sig utanför, men vi pratar alltid ut om problemet och på så sätt hittar en lösning. Man är aldrig ensam utan det finns alltid någon som man kan gå till.

Hoppas du fick svar på dina frågor, fråga igen om du har några mer frågor :)
Ida Dagson

Får man ha ponny på anläggningen?
Jag funderar på söka när jag börjar gymnasiet (går i 8:an)
Skulle du kunna berätta lite om rid möjligheterna, hur lektionerna brukar vara? Sedan även hur det går till när man har egen häst vid sida om utbildningen. :)

Svar: Ponny får man ha uppstallade i stall som inte ägs utav RS :)
Ridlektionerna under åk 1 är verkligen endast sitsträning både i hoppningen och dressyren. Man fokuserar endast på sitsen och får inte så mycket inverkanstips för hästen från ridlärarna om du förstår vad jag menar:)
Under åk 2 börjar det bli mer inverkansridning och även vissa rörelser/högre höjder på hinder.
Eftersom jag endast går i tvåan kan jag inte riktigt uttala min om hur ridningen ser ut i åk 3.
Har man egen häst med sig som står uppstaplad på anläggningen funkar det som på vilken anläggning som helst. Man sköter om den när man har tid helt enkelt. VI får ju också utnyttja hela RS anläggning eftersom vi är elever på RS :)
Ida Dagson

malin

Hej! jag undrar vad som kommer på det teoretiska provet?
vad som krävs för att få 30p på ridprovet?
tack i förhand.

Svar: Hej! Det som fanns med på "mitt" teoretiska prov var:- Ridvägar
- Skänkelhjälper
- tygelhjälper
- galoppfattning

Vad som kräv är i princip att man har en god grudsits och kan inverka någorlunda bra på hästen man sitter på :)
Ida Dagson

» Ronja

Hur mycket kostar det att ha med egen häst om du vill ha med den i utbildningen och väljer både dressyr och hoppning? När får man veta om man får ha med sig häst eller inte?

Svar: Hej! Förlåt för sent svar..Tyvärr har de tagit bort möjligheten att ta med egen häst i utbildningen i åk 1 & 2, under tredje året kan man dock ha med den på något som heter Idrottsspecialisering :)
Ida Dagson

Maja

Hej!
Hittade detta inlägg och har ingen aning om du fortfarande bloggar här haha, men om du skulle de min kommentar få du mer än gärna svara :D För det är nämligen några saker jag undrar över. Jag är helt obekant med detta med internat och elevhem, åker du hem på helgerna eller är det för långt? :) Har nu som "en egen häst" av deras skolhästar? Och era så.k. vanliga lektioner "matte, sv osv.) vart håller de hur någonstans? :)


Kom ihåg






Trackback